20110825

Halloj!
Så nu kanske ni tänker ”nu har sofia och sara varit i kunming i en vecka så nu borde väl allt vara fixat och klart” men så är ju då inte fallet.

Vi är fortfarande på hotellet (som jag har varit tvungen att betala för vår mentor är som hon är) men sinoteket ska iaf betala tillbaka...antar vi.



Inte så mycket har egentligen hänt, vi har letat efter lägenheter med en tjej som har rätt så kass engelska och fattar inte vad vi vill ha. Men vi har pratat med sinoteket och dom hade ringt nånstans så vi ska förhoppningsvis kolla på dom idag. Och som vi förstod det så ska sinoteket ev kanske betala mellanskillnaden om vi inte hittar någon bra lägenhet i den prisklassen som vi blev lovade...men svårt att veta för han skrev konstigt. Men det är som det är vi vill bara ha en lägenhet.

Vi ska skriva in oss på skolan idag (vi fick veta det igår att :jomen ni ska skriva på dom där papperna som cupid har visat oss men inte förklarat för oss) sen ska vi nog kolla på fler lägenheter.

Kvällarna spenderar vi på vår favoritbar. Inte för att dricka utan mer för att vi har inget att göra och våra liv är pausade för all vår energi går till att fokusera på lägenhetsjakt och att lösa vår situation. Så på kvällarna vill vi som bara sätta oss på sunnybar och prata med dom underbara människorna som jobbar där. Såattsåärdet. Igår var vi dock ute på riktigt och for till kunmings mest populära klubb som heter SOHO, dom spelar grym musik där så det var som kul, vi for dit med en av saras kompisar som vi nu i efterhand tycker lite synd om eftersom vi dansade i princip hela kvällen medan han satt och höll i vår väska, inte så kul skulle jag tro, men han är kines så han satt som bara där och såg glad ut, hoppas han hade lite kul iallafall.

Jag måste bara tillägga att jag alltså har dansat med bumblebee!!!!
dom hade transformers som dansade till nån techno musik där på kvällen, optimus prime och bumlebee var dom utklädda till och eftersom det är mina favvo transformers var jag supertaggad och  gick och dansade med dom (eller jag rörde optimus för han (hon?såg ut som det var en tjej under dräkten)  och dansade med bumblebee!!)

jamen ja, där har ni det alltså. Första vecka i kunming och inget är löst typ....nu blir iaf skolan löst idag hoppas vi (fast vi redan trodde att den var det men ikke!) så kan vi bara fokusera på lägenhet. Dock är det ganska svårt att leta lägenheter med cupid för sara måste prata kinesiska med henne och liksom ofta sara kan kinesiska ordet för typ ”kylskåp, vardagsrum, nej vi vill inte betala ett år i förväg för det är 35 tusen så det är som en hel del pengar” men vi använder massa kroppsspråk så tror hon typ fattat vad vi söker....i början visade hon oss ju bara skitlägenheter eller gigantiska lyxlägenheter (hon visade oss alltså till en lägenhet med 4 stora sovrum, ett gigantiskt vardagsrum, ett jättestort badrum, ett lite mindre, två balkonger och kök...vi ba....vi är två studenter...det här är typ större än mitt hus?! Och vi hade berättat att vårat tak är 3tusen i månaden trots att vi blev lovade fint boende för ca 2tusen, så när vi står i denna gigantiska lägenhet frågar vi lite chockat vad den kostar egentligen så svarar hon lugnt ” 4500 i månaden kanske” vi ba.....jo för det var i den prisklassen vi letade boende i....inch...

det är ju dock tyvärr som i sverige och troligtvis alla andra ställen på jorden att 2or är som dyrare än tex en 4a om man tänker som att man är 2 personer respektive 4, alltså hade vi varit två till hade ju bara hyran i den stora lägenheten kostat typ 1000 kr i månaden, men nu är vi ju bara två och allt i den standarden som den fina stora lägenheten fast mindre rum ligger på ca 3500...eller som höjer dom det för att det är vi....plus att hon har fortfarande inte hittat en lägenhet som är som vi förklarade :två sovrum (behöver inte vara särskilt stora men ett ska finnas en säng och garderob) ett vardagsrum (där får det gärna finnas typ en soffa och ett rumsbord typ, behöver inte heller vara speciellt stort) ett kök(kylskåp och en vask räcker typ, gärna kokplattor om det finns typ men inget krav) och en toa( inte ett förråd som har ett hål i marken och en duch ovanpå den....helt seriöst jag är inte så himla fjollig av mig att jag inte kan godkänna en kinesiskstyle toalett (dvs typ en liggande pissoar på golvet) det tar ett tag att vänja sig vid dem men så hemskt är det inte men jag vill gärna ha en separat dusch....känner jag mig själv så skulle jag typ falla in i toan om den var under duschen...och det hade inte varit så kul...men liksom...så mycket kräver vi inte men vi får bara se lyxlägenheter och skitlägenheter så ...aah, men det löser sig nog..

nu blev det jättemycket text och ett väldigt tråkigt inlägg, ber om ursäkt för det, lovar att skriva lite roligare inlägg när vi väl har kommit till rätta och kunming känns påriktigt som hemma.
Här är iaf lite bilder från igår då vi satt på ett café halva dagen med vietnamesen Jack, hans jättegulliga flickvän feun (ingen aningen hur man stavar hennes namn men uttalas typ så) från Thailand och japanen Tsu. Fick dock ingen bild på henne för hon for lite tidigare än vi och vi hade photoshoot i slutet av cafedagen :) men ja, hoppas allt är fint där hemma eller vars ni nu än är :) nu ska vi försöka få tag i vår mentor som är sen...igen...pusshej!


aorry att den är sne...orkar inte vända :]

Justja en sista sak, fick en present av min kompis Justin för nån dag sen, han hade alltså köpt en hamster till mig ^^ så nu har jag och sara världens finaste lilla hamster som heter Tiger (justin som döpte honom) han är dock smått sär, fast på ett gulligt sätt, han äter på allt så håller man i honom så typ tuggar han på en, han äter på sitt hjul och på gallret till buren och på sitt hus och på allt förutom på maten som han alltid kastar ut ur matskålen och gräver ner...sen äter han spån istället...men han har världens energi så vi ska köpa en sån där boll som han kan vara i så kan han springa runt i lägenheten sen :) han är helt underbar iaf och gillar att klättra upp på min arm och upp på axeln sen sätta sig under mitt hår och äta på mina örhängen ^^ men ja nu ska jag sluta på riktigt, puss!



han är svår att ta kort på för han sitter aldrig still men där har ni honom.
mannen i våra liv

Kommentarer
Postat av: Grabbe

Hejsan gumman så roligt att du skrev! :D Ska försöka hålla blogguppdateringen uppe, dock inte det enklaste när jag inte har min dator än:( Men tydligen än min internetkabel påväg och då ska jag skaffa skype snabbare än snabbast!:) Har dock ingen kamera men.. Tråkigt att ni inte ens ska plugga på campus.. Tycker det är väldigt konstigt att de kan ändra så mycket sen Sara var där? fattar inget. Men hoppa verkligen att det går bra för er och att ni fixar en lägenhet någon gång!:D Jättesöt hamster föressten^^ Och låter ascoolt att dansa med Bumbelbee, jag är avis! Ta hand om dig (och Sara ofc:)). Puss.

2011-08-25 @ 12:49:15
URL: http://lilltjoosan.blogg.se/
Postat av: mamma Maria

Nu har jag läst och sett underverket!Kram

2011-08-27 @ 14:33:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0