20110830

halloj!!

okej så egentligen har inte så mkt hänt, eller jag vet inte...

i förrgår skrev vi under den (jätteroligt att man alltså ska ge sitt fingeravtryck och allt, himla jobbiga kineser är!!) men dock så har vi fortfarande inte fått en kopia på kontraktet eftersom vi fortfarande inte betalat....

såhär är det att i kunming måste man betala 6 månaders hyra i förväg...hyran ligger på 3k i månaden, plus en deposition på 3k och en avgift till mäklaren på 3k....och i kina får man max ta ut 3k om dagen....så vi betalade landladyn 5k (allt vi hade och fick ut typ) idag har vi tagit ut 3k som vi ska betala mäklaren imorn och sen har skolan flyttat över 15k till vår mentor som ska ta ut det och betala så snart som möjligt och sen ska vi ta ut 1000 som vi då betalar så snart som möjligt..men hon är grymt arg på oss eftersom Holly (vår mentor) lovade henne att vi skulle betala på tisdag men pengarna kommer inte ha hunnit komma tills dess...men aah...får hoppas hon kan ha lite överseende...

massa tjorv!!!!!! men vi har gjort så att jag betalar allt och sen betalar sara igen mig så blir det lättare...hoppas vi...aah...och sen för vi över 15000 till skolan. typ...massa tjaffs och det känns jättedåligt att vi bor i en lägenhet som inte är betald för än (speciellt när vi vet att hon är jättearg) men finns ju som inget att göra.

sen var vi ute på datamarknaden idag och köpte grejjer vi behöver för att fixa internet (dock kommer vi måsta ha två sladdar för vi orkar inte köpa wifi som vi ändå bara kan använda ett år liksom...pengarna tickar verkligen bara iväg, blir galen men antar att det är ju som så första månaden.

vi var även på Walmart och köpte in ex tvättmedel, schampo glas osvosv...så där gick de nå hundra och bläh....nog för att det är grymt tur att det är kina så blir det inte HUR dyrt som helst...internet kommer allt som allt för oss att ha kostat 200 kr innan vi ens börjat använda det....men 100 var är ju inte hela världen, sen kommer det kosta 75 kr var för oss per månad typ, och vatten och el och gas kommer ligga på 50 kr var i månaden, så eftersom hyran är betald(snart) för ett halvår så kommer vår hyra att ligga på typ 125 kr i månaden så måste lägga om budgeten åde ^^

ska försöka fixa csn imorn också så kanske jag kan få massa pengar nästa vecka vilket skulle vara najs ^^ så jag kan betala igen min mamma (var ju inte riktigt planerat att måste betala 30k bara sådär:P) och äntligen få fason på min ekonomi :) har helt seriöst ingen aning vad jag spenderat eller hur mkt jag har kvar...men bara att ta det som det kommer antar jag.

när vi betalt lägenheten i slutet av veckan ska vi t polisen och registrera oss och sen kunna skaffa studentvisum, så vi faktiskt får stanna hela året, annars kan det bli massa fängelse, något vi inte är superpeppade på ;P

vi har heller inte fått schema eller klasser, vi ska typ få välja imorn, fattar inte riktigt men vi märker väl, och då ska vi även få våra studentkort (känns vuxet och bra) så hoppas hela skolbiten kommer fixas imorn(och csn), så är det bara visum och lägenheten som är the main thing så nästa vecka borde allt vara fixat!

dock så har vi fått reda på att det kommer kosta 10kr varje gång vi kommer hem senare än 12 för våran vakt är sär och vill ha betalt för att släppa in oss....så vi är inte gladast...men vad ska man göra liksom....tror inte det hjälper att börja bråka med honom ...hans försvar var (jag är ju gammal) jamen du blir inte yngre för att du tar betalt för att öppna en dörr!!!!!!!menmen

ikväll ska vi ta en gossipgirl kväll och bara chilla med nötter och frukt ...och glass^^ och försöka att inte tänka på att vi bor i en obetald lägenhet UTAN VARMVATTEN!!! you heard me... väldigt kallt att duscha ska ni se! men förhoppningsvis är det fixat snart...dom sa typ 2 veckor men kineser är ganska snabba ändå... och internet ska vara fixat inom 46 timmar typ, så aaah...bara att vänta ut och ta allting som det kommer så borde nog allting lösa sig.

nu ska jag ge upp uppdateringen eftersom ni nog ändå inte orkar läsa så här mycket!!vill bara avsluta med att jag nu officiellt har en kompis i kina som är flicka. hon smsade och sa att hon saknade mig så då är det på riktigt. jag är nöjd, annars har jag typ bara killar som kompisar, och tjejbekanta typ...gillas med vänner ^^ 

nu är ni garanterat less på att läsa så skriver när vi fått internet hemma (så får ni se massa bilder för då har jag ju både datorn och kameran) vi höres, puss!





Kommentarer
Postat av: Amdy

hahaha jag ÄLSKAR att läsa det du skriver, även om det är mycket 'jaa, det löser sig väl, typ, ehhh, men joo' så fattar jag tusan vad ni går igenom 8) december, kom till mig!

2011-08-29 @ 12:55:42
Postat av: mamma Maria

Tänk vad rörigt livet kan vara! Det verkar dock som om ni gör ert bästa för att reda ut allt. Vi hördeeehy (fritz) hörs senare i veckan!

Kramar

2011-08-29 @ 20:16:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0