20110905

God morgon världen!
eller egentligen är det väl typ eftermiddag här men eftersom jag nyss vaknade så tycker jag det passade bra.

första helgen efter skolan börjat alltså, inte mycket har väl hänt egentligen, vi har betalat vår lägenhet för ett halvår så den är nu vår, detta firade vi med att bjuda in våra närmaste vänner till en inflyttningsfest!

så i våralilla lägenhet fanns då alltså Jack, fern, Tsu, Masahiro, Shaddow och hans vän, Japankinesen(som har ett namn men vet inte vad det är, saras ex bästa kompis iaf, väldigt trevlig är han) och Wang....tror det var alla iaf, hade väldigt trevligt, och sen for vi ut till Soho (bästa klubben i Kunming typ enligt de flesta) där vi dansade en massa och träffade en cool tjej som heter Wishkey...ja...hon heter det på riktigt, kommer fårn singapore och det står Wishkey på hennes studentIDkort  :P hon är dessutom 17, känns helt sjukt att träffa 17åringar på klubbar men thats kina i suppose ;D 

hon är dock bara på besök här så hon kommer fara hem igen om någon månad eller så, minns inte riktigt när det var hon sa, men vi ska iallafall hinna med ett KTV besök nästa lördag (för er som inte vet är KTV en väldigt populär sak i kina, det är typ byggnader med rum i som har karaoke, kineser älskar det!)

Vi hade dock ett litet missöde igår, skulle tvätta min vit skjorta, men eftersom vi inte hade mer vit tvätt fick den tvättas med sig själv, spela roll tänkte jag, hedde i tvättmedel och tryckte in knappen som säger att det bara är en halvmaskin med tvätt. jag slår på den och sätter mig och pratar på Skype med mamma, efter ett tag vänder jag mig om för att se hur det ser ut och ser maaaasssor av skum i maskinen och tänker "oj...kanske inte borde hett i så mkt tvättmedel..." så tittar jag igen och inser att det är översvämning i tvättrummet! jag tänker "men shit, ofta jag förstört tvättmaskinen!!!" så jag vadar mig in till tvättmaskinen för att kolla vars vattnet kommer från och hittar en stort rör som  pumpar ut vatten...vet inte varför men det gör det fia....så idag ska The landlady kommer och fixa den :] borde nog klä mig eller nått innan det..men trivs som bra i min onepiece...får mig att tänka på Norge och Amanda och mysiga fredagskvällar med paprikachips.....

ja, efter missödet for vi iallafall till NordicaTCG (en svensk folkhögskola här i kunming som Sara studerade på förra året) och såg en konsert med den nya gruppen, bytte nummer med Henrik (kille från skeå som går där) och sa hej till alla vänliga människor där, sen for vi till favvobaren och hänge med Wishkey i några timmar. älskar verkligen de som jobbar där, helt underbara är dom!

Efter ett samtal från någon okänd pojke på kinesiska drog Wishkey med oss till en taxi och sedan till Soho för ännu en kväll med massor av dans och sen hemgång.... börjar som känna av det nu...

Börjar dessutom bli sjuk, men har inte tid så måste komma på ett sätt att undvika att bli sjuk...har på riktigt inte tid. missa skola är inget alternativ...dom är inte lugna...ex, Sara som bodde här ett år och prata grymt bra kinesiska är enligt skolan 16 lektioner framför mig?! hur tusan kan hon bara vara 16 lektioner framför mig jag kan ju inget alls!!! men tempot är helt sjukt, man måste verkligen fokusera till tusen för att hänga med. 

har haft 2 dagars skola och har i läxa 2 och ett halvt a4 med ord att kunna tills på måndag typ....och lektionerna hålls typ i kinesiska....helt galet...men har iallfall en vän i klassen som tycker det är minst lika svårt som jag gör så är inte ensam om att känna mig efterbliven på lektionerna....

hon heter Doria iallfall, min vän i klassen, och är amerikan/italienska och är supergullig. dock jobbar hon på hotell direkt efter skolan så vi har aldrig tid att träffas när vi slutat. men det gör egentligen ingenting, jag har nån att sitta med på dagarna iaf :) sen finns det några andra jag pratat med i klassen men man lär som inte känna nån annan än den man sitter med för man äter inte lunch eller nått tsm, man har 1 timmes lektion sen 10 min rast (men man vågar inte gå ut ur klassrummet inför risken att bli sen tillbaka) sen en timma till sen 10 minuters rast igen. sen kommer en ny lärare till samma klassrum och istället för skrift och grammatik och...grund kinesiska?...blir det istället tal eller hör i en timme, sen rast 10 min sen en timme till och sen slutar vi och då går jag ner och möter upp sara (som slutar samma tid) och så går vi till Shushu's och äter nudlar och kött typ...

så ingen tid att lära känna klassen egentligen...sen är de flesta i min klass väldigt mkt äldre än mig. finns exempelvis 2 svenskar i min klass, den ena är i min mammas ålder och påminner mig som lite av henne så henne gillar jag, får mysig mammavibb från henne, men så skulle ju kännas konstigt att bli kompis med henne. den andra är väl typ....55 eller nått ...och smått konstig....

vi har en norrman på 30-35, en kvinna från israel på 35-40 kanske, en amerikan i samma ålder typ, en korean på 40 typ och sen typ ...6....som är mellan 20-26 som jag då ev skulle kunna lära känna....vet egentligen inte ens för klasserna är inte spikade så vet inte vilka som kommer vara i min klass efter nästa vecka...vi märker väl!

borde nog ta det lugnt och sova och bli frisk idag men har inte tid. ska göra läxa och sen fyller en kompis till mig år så ska fara och fira henne...måste också komma på en bra present...vad köper man till världens sötaste 19åriga tjej? funderar på typ....något smycke kanske? eller ....ingen aning...jättejobbigt :( måste gå och leta snart iaf...eller efter dom varit här och fixat tvättmaskinen...men det borde inte ta så lång tid

wow vad långt inlägget blev! ber så hemskt mkt om ursäkt! har inte ens några bilder åt er för orkar inte hämta kameran, lovar att nästa inlägg blir mer bilder och mindre babblande! men nu vet ni ganska exakt vad som hänt i mitt liv i helgen ;D  och är som väldigt lycklig för börjar förstå mer och mer kinesiska, skolan och lägenheten är som fixade och allt som är kvar att fixa är CSN och student visum, bägge ska vi fixa så snart vår mentor kommer tillbaka från Dali(en stad i närheten) livet är som väldigt fint just nu

kan tillägga att det är ca 30 grader och sol i princip varje dag ;D 



dock saknar jag sverige ibland..lite hemlängan mår man bra av.
saknar sommarkvällar med amanda bland annat
bilden är från min födelsedag då amanda och sara kom hem till mig så for vi ut med båten lite^^
sara som tog den

ta hand om er,puss!

 



Kommentarer
Postat av: Amdy

åååhhhhh men jag ÄLSKAR ju när du skriver så mycket, får som upp en bra bild av vad ni håller på med. och vem saknar inte mysiga helgkvällar i norge med paprikachips. puss på dig, och sara!

2011-09-04 @ 15:24:55
Postat av: mamma Maria

Har ni fixat tvättmaskinen nu? Var hemma och ta det lugnt på kvällarna och var inte ute och ränn så blir du inte sjuk!:)

Vi hörs på lördag

Kramar till er båda

2011-09-04 @ 16:25:48
Postat av: Anonym

PUSS, på alla hah. Nej inte alla men Ni de fina i alla fall. Puss puss puss, och snart kommer vår Amanda hitttttt! :D

2011-09-05 @ 11:44:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0